In de periode 1923-1924 bouwde
Ganz & Co-Danubius de stuurstandrijtuigen serie NZH B 401- B 412
voor de Noord-Zuid Hollandse Vervoer Maatschappij N.V. (NZH).
De Boedapesters zijn zogeheten "schakeltrams" zij rijden in vaste
combinaties:
|
|
- Een motorrijtuig tussen twee
stuurstandrijtuigen |
|
|
- Een motorrijtuig met een
stuurstandrijtuig |
Door het rijden in vaste
combinaties is omrangeren niet nodig.
De NZH B 412, die vooral dienst doet op de lijn Scheveningen-Leiden,
wordt in 1933 omgebouwd tot smalspoor aanhangrijtuig B 464 en geplaatst
op de lijn Zandvoort-Amsterdam.
In 1957 is het rijtuig door de
NZH buiten dienst gesteld en afgevoerd.
Na de buiten dienst stelling is het rijtuig verkocht en overgebracht
naar Groede (Zeeuws-Vlaanderen).
Hier is de NZH B 412 gebruikt als zomerhuis.
Doordat er geen toestemming meer is gegeven om het rijtuig te gebruiken
als zomerhuis is NZH de B 412
op 18 juni 1973 "om niet" overgedragen aan de Tramweg Stichting (TS) en
overgebracht naar Leiden.
Op 13 november 1976 is de NZH B 412 overgebracht naar een Romny-loods
van de firma Starlift in Voorburg.
In de loop van de jaren is in
Leiden (start) en in Voorburg de NZH B 412 volledig gerestaureerd.
De twee trucks zijn replica's, die gemaakt zijn door de oorspronkelijke
fabriek Ganz & Co-Danubius
in Budapest (Hongarije).
Vanuit Voorburg is de NZH B 412 op 12 december 1985 op reis gegaan naar
Haarlem,
waarbij het stuurstandrijtuig ondergebracht is in het NZH Vervoer
Museum.
In 2005 is de NZH B 412
uitgeleend aan een tentoonstelling over de Blauwe Tram.
Tijdens het transport terug naar het museum is het rijtuig uit de
takels van de kraan gevallen.
Hierbij is een kop flink beschadigd.
Geschiedenis:
1924-1933 |
|
In dienst bij de NZH als
stuurstandrijtuig |
1933-1957 |
|
Revisie, in dienst bij de NZH als
stuurstandrijtuig |
1957-1973 |
|
Verkocht, dient als zomerhuisje in
Zeeland |
1973-1976 |
|
Verworven door TS en overgebracht
naar Leiden, start restauratie |
1976-1985 |
|
Overgebracht naar Voorburg |
1985 |
|
Voltooiing restauratie |
1985-nu |
|
Ondergebracht bij het NZH Vervoer
Museum |
2005 |
|
Een kop ernstig beschadigd bij
transport |
Tekst overgenomen uit de Nederlandse Museummateriaal Database.
|