|
"Golden Glow" Restanten
uit de werkplaats Rijnsburg 9 december ????
|
‘s
Middags werden wij telefonisch benaderd door een amateur-historicus uit
Rijnsburg,
die vertelde dat hij in de regio situaties op de gevoelige plaat
vastlegt die op termijn verdwijnen.
Diezelfde dag bevond hij zich in de omgeving van Oegstgeest waar
binnenkort villa’s worden gebouwd
en waartoe ondermeer verscheidene opstallen moeten verdwijnen. Zo kwam
deze fotograaf bij een loods met een paar afvalcontainers. In een ervan
ontdekte hij verscheidene “koplampen” tussen allerlei schroot.
de eigenaar van de loods vertelde dat deze lampen afkomstig waren van
de Blauwe Tram.....
zie de foto hierboven........
Lees onder de foto's verder........
|

|
Het zal je maar
overkomen...........
|
|
.......als dit in
je schoot
geworpen wordt....
|
|

|
.........Na
sluiting van de werkplaats Rijnsburg in 1961 had hij diverse materialen
en onderdelen overgenomen.
Zijn loods, die nu ook zal moeten verdwijnen, was zelfs voor een deel
opgetrokken uit bakstenen,
afkomstig van deze NZH-werkplaats.
“Onze” fotograaf is na thuiskomst direct via internet gaan zoeken met
de bedoeling dit erfgoed veilig te laten stellen en kwam via de website
www.blauwetram.nl bij ons uit.
Hoewel het aanvankelijk een bijna ongelofelijk verhaal leek, werd toch
spoorslags actie ondernomen.
Bij een van de containers konden wij onze ogen nauwelijks geloven:
eenentwintig schijnwerpers !
De meeste waren beschadigd door de zware metalen voorwerpen die er
overheen waren gedumpt.
Wij kregen toestemming om de schijnwerpers mee te nemen, evenals vier
extra glazen reflectoren,
zelfs nog in origineel pakpapier.
Veertien schijnwerpers waren nog voorzien van een stekker en op
verscheidene exemplaren was
met krijt het rijtuignummer geschreven, namelijk afkomstig van
materieel serie A 250.
Na opheffing van de NZH-tramlijn Amsterdam-Zandvoort in 1957 zijn deze
schijnwerpers kennelijk als reserve
overgebracht van de remise Leidsevaart in Haarlem naar de werkplaats
Rijnsburg.
Deze conclusie komt overeen met onze ervaring, die wij opdeden in het
najaar van 1961 toen de werkplaats Rijnsburg na opheffing van het
trambedrijf was gesloten.
Met een Traction Avant van een kennis zijn wij naar Rijnsburg
gereden.
Dit naar aanleiding van een tip van de bekende Blauwe Tramliefhebber
Hans van Engelen.
Hij had voor tien gulden het archief van de werkplaats opgekocht.
Hans wist ons te vertellen dat in die werkplaats nog een reserve
kopdeur van een tramrijtuig zou staan...........
lees verder onder de foto's................
|

|
|
|

|
..........Omdat
de voordeur van de werkplaats open stond zijn we naar binnen gegaan.
In een vrijwel lege en verlaten werkplaats kwamen we NZH-directeur Jan
Jurrissen tegen.
Hij vroeg ons naar het doel van onze aanwezigheid. De kopdeur bleek
spijtig genoeg verdwenen,
maar hij liet ons wel een ruimte zien waar een hoeveelheid zittingen
tot aan het plafond lagen opgetast.
Aangezien de sloper die dag niet aanwezig was, raadde hij ons aan de
volgende dag terug te komen,
voor het geval wij belangstelling zouden hebben voor deze
bankonderdelen.
Na het verlaten van de werkplaats hebben wij ons strategisch opgesteld
en afgewacht tot de heer Jurrissen
met de directieauto was vertrokken.
Daarna hebben wij onze auto voor de werkplaats geparkeerd en volgeladen
met zoveel mogelijk zittingen,
leer en pluche, een- en tweepersoons.
Op de onderkant van die zittingen stonden ook materieelnummers van de
tramlijn Amsterdam-Zandvoort,
eveneens afkomstig van de Leidsevaart en als reserve-onderdelen in 1957
naar Rijnsburg overgebracht.
Boze tongen hebben die actie destijds gekwalificeerd als “de bankroof
van Rijnsburg”.
De daar nog achtergebleven zittingen zullen net als het rollend
materieel in rook zijn opgegaan.
Zoals het er nu naar uitziet zal het geruime tijd vergen om de
verkregen schijnwerpers te restaureren.
In elk geval zullen wij uit historisch perspectief een enkel exemplaar
in de huidige toestand laten.
|
|
|
|
|
Doelstelling van de stichting:
Hoofddoel van de stichting is het verwerven van documentatie
en attributen die betrekking hebben op het trambedrijf
van de NZH, de Noord-Zuid-Hollandse Tramweg Maatschappij.
Restaureren, conserveren, catalogiseren en op zorgvuldige
wijze beheren van het erfgoed, waarover de stichting beschikt.
Het inrichten van tentoonstellingen en het in bruikleen
beschikbaar stellen aan musea van erfgoed van
de Blauwe Tram, behoren tot de nevenactiviteiten.
Leggen en onderhouden van contacten met instellingen
die hetzelfde doel nastreven.
Organiseren van presentaties en samenstellen van
publicaties over het trambedrijf van de NZH.
Oproep:
Een groot aantal liefhebbers en souvenirjagers wist,
voordat de NZH trams gesloopt werden,
diverse tramvoorwerpen veilig te stellen.
De Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram
is op zoek naar al die "geredde" tramvoorwerpen,
maar ook naar foto’s, documentatie en uniformstukken
die te maken hebben met de legendarische NZH trams.
Heeft u een tramvoorwerp en u wilt het kwijt,
dan horen wij dat graag!
Email: Contact
Bent u al donateur?

NL 13 INGB 0000 412 327
t.n.v. Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram.
Onder vermelding: “donatie”en uw adresgegevens.
De stichting heeft een culturele ANBI waarmee uw bijdrage voor 125%
aftrekbaar is bij uw belastingaangifte voor de inkomstenbelasting.
|

|

|

|

|
|
|