|
Door
NZH A 512, is de serie HTM 550-570, open zomerrijtuigen, naar Beijnes
in Haarlem gebracht voor een verbouwing. Deze HTM zomerrijtuigen zijn
door
Werkspoor gebouwd in de jaren 1907-1908.
Deze rijtuigen zijn convertibele-wagens 's zomers open en 's winters
gesloten.
De overige zestien rijtuigen zijn in 1944 door Beijnes in Haarlem tot
gesloten achterwagens verbouwd.
De hele serie is in 1944-1945 door de Duitse bezetter gevorderd en kwam
in Dusseldorf terecht.
De HTM 552 sneuvelde door oorlogsschade.
In 1946-1947 zijn negentien gesloten achterwagens weer terug in Den
Haag en komen in 1947 in dienst.
Deze gesloten achterwagens zijn buiten dienst gesteld in 1954-1957 en
in 1957 gesloopt.
|
|
|
|
|
|
|

|
|
|
NZH
A 512 brengt de te verbouwen HTM open zomerrijtuigen 556, 554, 555 en
557
van Leiden naar Beijnes
in Haarlem. Heemstede,
Glipperbrug, 28
februari
1944.
Foto: J.A.
Bonthuis.†
|
|
|

NZH
A 512 brengt de door Beijnes gesloten gemaakte HTM
achterwagens van Haarlem weer terug naar Leiden. Daarna heeft een
HTM-tram de achterwagens via Wassenaar en HTM-lijn 4 naar de remise
in de Lijsterbesstraat gebracht.
Let op de stroomafnemer, deze is nog niet voorzien van de
verstevigingsstangen in de onderramen. Lisse,
28 februari
1944.
Foto: J.A.
Bonthuis.†
|
|
|

NZH A 512
is gekoppeld aan HTM 563 met behulp van het zogenaamd "Amerikaantje"
een hulpkoppeling
tussen de semi-automatische Ohio-Brass van de NZH tram en
bekerkoppeling van de HTM.
Haarlem, Stationsplein, 28 februari
1944.
Foto: J.A.
Bonthuis.†
|
|
|

Klik hier voor een
vergroting van bovenstaand schema. Honderd jaar NZH.
|
|
|

Veel
dan wat losse onderdelen bleef er van vrachtauto's niet over als ze met
een tramtrein op de lijn Amsterdam-Haarlem kennis gemaakt hadden. Ook
de Canadees die dacht dat de tram wel voor hem zou stoppen,
veroorzaakte een enorme
ravage.
|
|
|

Deze aanrijding
gebeurde op de Admiraal de Ruijterweg in Amsterdam op 7 oktober
1946. Fotograaf onbekend.
|
|
|

De
ravage is groot. Stuurstandwagen NZH B 452 is ontspoort en boort zich
in
een
woning.
Fotograaf
onbekend.
|
|
|

Ongeval op de spoor en tramweg kruising Lammenschans bij Leiden. 24
juni 1924.
|
|
|

Op het moment van het ongeval was het erg mistig.
Bovendien ging het met de bediening van de seinen niet goed.
|
|
|

De kruising van
de trein en tram op dezelfde lokatie als hierboven en onder.
|
|
|

|
|
|

De omgeving heeft een metamorfose ondergaan... Foto: 27 oktober 2006
|
|
|
|
|
Doelstelling van de stichting:
Hoofddoel van de stichting is het verwerven van documentatie
en attributen die betrekking hebben op het trambedrijf
van de NZH, de Noord-Zuid-Hollandse Tramweg Maatschappij.
Restaureren, conserveren, catalogiseren en op zorgvuldige
wijze beheren van het erfgoed, waarover de stichting beschikt.
Het inrichten van tentoonstellingen en het in bruikleen
beschikbaar stellen aan musea van erfgoed van
de Blauwe Tram, behoren tot de nevenactiviteiten.
Leggen en onderhouden van contacten met instellingen
die hetzelfde doel nastreven.
Organiseren van presentaties en samenstellen van
publicaties over het trambedrijf van de NZH.
Oproep:
Een groot aantal liefhebbers en souvenirjagers wist,
voordat de NZH trams gesloopt werden,
diverse tramvoorwerpen veilig te stellen.
De Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram
is op zoek naar al die "geredde" tramvoorwerpen,
maar ook naar foto’s, documentatie en uniformstukken
die te maken hebben met de legendarische NZH trams.
Heeft u een tramvoorwerp en u wilt het kwijt,
dan horen wij dat graag!
Email: Contact
Bent u al donateur?

NL 13 INGB 0000 412 327
t.n.v. Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram.
Onder vermelding: “donatie”en uw adresgegevens.
De stichting heeft een culturele ANBI waarmee uw bijdrage voor 125%
aftrekbaar is bij uw belastingaangifte voor de inkomstenbelasting.
|


In 1954
ontspoort de NZH A 601-602 juist op het moment dat zij
de bocht naar het Stationsplein wil nemen.
Even eerder passeerde de tram het Rijnsburgerviaduct.
Fotograaf onbekend. |

Ontsporing op de
Blauwpoortsbrug in Leiden.
Eerste Pinksterdag 1925.
|

In 1940 heeft
een bus van de HTM een aanrijding met een Blauwe Tram van de NZH.
Het ongeval speelde zich af op de hoek van de Haarlemsestraat en de
Harstenhoekweg in Scheveningen..
|

Op
de vele enkelsporige baanvakken deden zich regelmatig aanrijdingen voor.
Door een storing in het seinstelsel botsten op het enkelsporig baanvak
bij de Nachtegaal in Lisse de tramstellen NZH A 611-612 en NZH A
607-608 op
elkaar.
9 maart 1947
Foto:
Koning Lisse.
|


Tram te water!
De wagenvoerder van een ENET motorwagen 33 kwam op een Juni-avond in
1902 te Haarlem tot de ontdekking dat haastige spoed zelden goed is.....
|

Een
spectaculair ongeval vond plaats in Januari 1959 op de Parkweg in
Voorburg.
Een vrachtwagen uit Barendrecht werd op de overweg Prins Albertlaan
gekraakt door een tramtrein uit Leiden. Hoewel het ongeluk praktisch
voor de deur van de brandweerkazerne gebeurde, brandde de Boudapester
NZH B
405 volledig uit.
De spuitgasten durfden door de onstane brand niet te blussen omdat zij
vreesden dat er nog spanning op de draad stond.
|

Een fatale
botsing in Waterland waarbij de NZH A 14 en de NZH A21 betrokken waren.
(1955) |




|
|